Media & Krant

5 februari 2021, 13:24 uur

Hart van Nederland

 

 https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/avondklok-nekslag-voor-taxichauffeurs-nog-maar-een-ritje-per-dag


 

Taxichauffeurs zijn ten einde raad: 'Omzet nog maar 5 procent'

MAANDAG 6 APRIL 2020, 21:45

APELDOORN - Marco en Marco uit Apeldoorn zien het niet meer zitten. Ze zijn taxichauffeur, maar draaien nauwelijks nog omzet: 'De situatie is bar slecht'.

Marco Töpfer rijdt nauwelijks nog deze dagen 'Twee, drie mensen in de week. Dat is mijn inkomen. Zodra de horeca weer open gaat, kunnen we ook meer. In de nacht rijden, de horecamensen gaan dan ook weer bellen. Maar nu... ik heb weinig hoop.'

Bekijk de video. De tekst gaat daaronder verder

Bij zijn collega Marco Broekhuis is het ook crisis. 'De situatie is bar slecht. De ritten blijven uit, terwijl we ze hard nodig hebben. Alleen wat medische ritten, daar blijft het zo'n beetje bij. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor de hele taxibranche. Vanuit de overheid werd gezegd dat bedrijven niet failliet zouden gaan, maar ik moet het nog zien. Het is echt een hele moeilijke situatie.'

Plexiglas

Töpfer doet er alles aan om de veiligheid van zijn passagiers en zichzelf te garanderen. 'Ik heb plexiglas achterin de auto gemaakt. En ik was voor iedere klant die ik in mijn auto heb mijn handen en maak alles schoon. En we dragen mondkapjes en handschoenen. Maar zo gaat het niet. Zestig à zeventig procent gaat over de kop als er niks verandert.'

Dramatisch

Bertho Eckhardt van Koninklijk Nederland Vervoer ziet een zorgwekkende situatie. 'Ja, het is over de hele breedte dramatisch. De omzet is teruggelopen van honderd naar vijf procent. Het verschilt per bedrijf, want sommigen hebben nog wel wat zorgvervoer. Zoals voor mensen die nierdialyse moeten ondergaan. Maar ze moeten nu ook veel preventieve maatregelen nemen.'

Noodklok

Het KNV vindt dat de overheid te weinig doet voor de taxibranche. 'Minister Van Nieuwenhuizen zei een week geleden dat mensen alleen een taxi moeten nemen als het echt moet en anders niet. Duidelijke taal, maar daarmee ging de sector feitelijk op slot. En we worden niet gerekend tot de vitale beroepen en komen ook niet in aanmerking voor het Noodfonds.'

'Dat betekent dus dat er veel bedrijven gaan omvallen. Daarom zijn we vandaag met dertig voertuigen naar het Malieveld in Den Haag gereden om een petitie aan te bieden aan staatssecretaris Mona Keijzer. We hebben daarbij keurig de gepaste afstanden gerespecteerd. We hebben de noodklok geluid om taxibedrijven via het Noodfonds deze moeilijke tijd te laten overbruggen.'


 

Taxichauffeurs met de handen in het haar: 'Wij zijn het vergeten kind"

Töpfer krijgt maar weinig klanten in zijn taxi. "Schoolvervoer valt nu weg in de vakantie, maar de avonden en de weekenden zijn helemaal dramatisch. Ook voor collega's van mij. Zeker chauffeurs met een lease-auto kunnen het nauwelijks nog volhouden."

Hij gaat er ook mentaal aan onderdoor. "Dit geeft zoveel stress. Ik zit al tegen een burn-out aan. Ik denk dat ik het financieel misschien nog een maandje kan volhouden, maar geestelijk ben ik op. Ik ben nu achttien jaar taxichauffeur, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Waarom worden wij vergeten?"

 

'We moeten het zelf maar zien te rooien'

Zijn collega Marco Broekhuis beaamt de noodsituatie. "Wij als zzp'ers hebben het heel zwaar. Wij proberen ons hoofd boven water te houden, maar zonder steun is dat heel moeilijk. De eerste keer coronagolf was al een enorme tik, maar toen kregen we nog vierduizend euro van de staat. Nu krijgen we helemaal niks. We moeten het zelf maar zien te rooien. Het is ook de vraag hoe lang het duurt. Want als de horeca geen bezoek heeft, hebben wij geen passagiers. Ook de ziekenfondsritten zijn veel minder. Mensen zijn bang om in een taxi te gaan. Terwijl de taxi een veilig vervoermiddel is. Zonder mondkapje mag je er niet in."Marco Broekhuis in zijn taxi

'Groot onrecht'

Töpfer ervaart een groot onrecht. "De taxibranche is een vergeten kindje. Ze noemen horeca en evenementen, maar wij worden nooit genoemd. Na corona trok het in de zomer ook maar aan tot dertig à veertig procent. Voor de rest houden we weinig over qua ritten. Veel bedrijven houden het hoofd al niet meer boven water, maar wij helemaal niet."

Om te overleven zijn beide taxichauffeurs nu een samenwerking aangegaan. "Zo hebben we een mooi wagenpark bij elkaar. We rijden met vier auto's nu."Marco en Marco bezegelen hun samenwerking

Voor Marco Töfper opent dit nieuwe mogelijkheden. "Ik ben heel blij dat die jongen dit zo wil doen. De ritten die hij niet kan doen, doe ik. En daarbij wil ik nu een cursus gaan volgen tot uitvaartverzorger. Je moet in deze tijd toch een Plan B hebben."


 

Marco Töpfer (48) - Taxichauffeur 

De 48-jarige Marco Töpfer uit Apeldoorn is zelfstandig ondernemer in de taxibranche en rijdt al achttien jaar als taxichauffeur door het land. Sinds de coronacrisis en de lockdown is zijn onderneming van de een op de andere dag zo goed als stil komen te liggen en rijdt hij nog amper ritjes. 

Vooral de sluiting van de horeca is een dreun die nagalmt in de sector. ,,Horeca dicht; taxi niks. Ik heb nog één vaste route die ik rijd waarbij ik gehandicapten naar de dagbesteding en weer terug naar huis breng, maar ook dat zijn er maar een paar. Verder is het eigenlijk niks.”

Taxichauffeur Marco Töpfer heeft het moeilijk in coronatijden.
 
Taxichauffeur Marco Töpfer heeft het moeilijk in coronatijden. © Maarten Sprangh

Terwijl alle vaste lasten zoals gas, elektra en de afbetaling van zijn hypotheek ondertussen nog gewoon doorlopen, komt Töpfer rond van een uitkering.

Om kosten te besparen schuift hij voor het eten zelfs aan bij zijn ouders.

,,Vanuit de tozo-regeling krijg ik wel iets, maar omdat er ook gekeken wordt naar de inkomsten van je partner is het maar aanvullend. beter iets dan niets

Mentaal ‘hartstikke op’ 
Niet alleen financieel hakt de situatie er behoorlijk in, ook mentaal zegt Töpfer ‘hartstikke op’ te zijn. Door het gebrek aan ritjes zit de Apeldoorner overdag veel thuis en dat levert naar eigen zeggen veel stress op. Als de situatie bovendien niet snel verandert, houdt Töpfer al voorzichtig rekening met het scenario dat hij zal moeten stoppen met zijn eigen onderneming.

,,Dat zit er wel aan te komen”, zegt hij. Mocht het zover komen dan hoopt hij dat de gemeente hem helpt met een omscholingstraject.

,,Ik zat zelf te denken om dan als uitvaartverzorger aan de slag te gaan.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site